PeteHirvikoski1 Tämän päivän Suomi

Akt

 

Tässä kun on jo elämän aikana ehtinyt tehdä useamman alan töitä. Niin tämä raskaanliikenteet työt menee kyllä aivan omilla aatteillaan. Se että tuodaan moisia pakollisia taukoja jne kuljettajille. Ei kyllä alalla paljon ylityön määriä hillitse, ja siitä huolimatta pien yrittäjät narisevat siitäkin määräatä lepotaukoja, että on liikaa. Ja yritykset joiden tavaroita kuljetetaa kiristää vaan solkea.

Tässä eräänä päivän lähdin silloin kun oli annettu kellon aika. Ajoin määränpäähän pääasiassa pääteitä, sitä nopeutta kuin tieliikennelaki yhdistelmälle sallii. Tulin ensimmäiseen purkupaikkaan, kun ajojaärjestelijä soitti, että missä olen, että olen jo pahasti myöhässä??? Kuinka voin olla myöhässä, en edes pitänyt lakisääteistä 15min ensimmäistä taukoa.. Toki tiedän että suurin osa raskaasta liikenteesät paahtaa nopeusneula rajottimessa, mihin se missäkin autossa on säädetty. Normaalit viikko tunnit on 50-ja 70 h välissä. koska asiat on nyt rakennettu näiden Eu-säädösten kanssa niin että , suurin osa työajasta menee purkuihin ja lastauksiin, kun nykyään ne tekee kuljettaja itse. Ei ole enää varastoissa ihmisiä sitä tekemään. Kohtahan kuljettajat jo varmaa pakkaakin tuotteet.

Lakisääteiset ruoka ja lepoajat menee lastauksissa ja puruissa, koska niitä ei ehdi pitää. Piirturihan menee tauolle kun auto sammutetaan, tai saa tauolle vaikka auto olisi käynnissä , mutta paikallaan.

En ole missään muussa ammatissa tavannut tällaista, että työntekijät haluaa kiertää työaikalakeja niinkuin vaan vähänkin keksii. ja vieläpä suurimmassaosassa firmoja ns. "sovitellun TES.n" palkalla. Eli harvassa yrityksessä tulee lisiä, ehkä mahdollisesti saa ylitöistä +50%.  

Pako myöntää, että pakko olla niin kutsumus ammatti ja verissä että saa ajaa, kun kaikkeen suostutaan. Tai pelossa että työpaikka menee ulkomaalaisille jotka ajaa km-hinnalla puoli ilmasin. Näinhän jossain vaiheessa kävi mm. rakennusalalla ja sitä tukevissa ammateissa. Muta pikkuhiljaa se on siirtynyt takaisin omille työntekijöille, kun alkoi tulla sutta ja sekundaa, kielimuureja ihmisten kanssa. Ja se mitä olen kuljetuspuolesta ulkomailla, missä Suomalainen on harvinaisuus, kun palkattu halpaa työvoimaa. Siellä kalusto on romuna, kuljetukset miten sattuu. 

Tuskin sitä suomalaiset yrittäjät kauaa tällaisia kuskeja kattelis , joiden jäljiltä autoja sais tämän tästä paikkailla.

Toki pienyrittäjiä kuristetaan kokoajan isojen yritysten ja huolintayritysten kilpailuttaessa kuljetuksia kokoajan. Ja neuvotteluissa olleet kun lähtee pöydistä sopimuksien kanssa, niin aina on joku takin kääntäjä joka menee häntä koipien välissä takasin tarjoutumaan ilmais ajoon. Huolinta yrityksistä vielä osa kun on Valtion osaomistuksessa, tai yksi kokonaan. Niin heillähän ei niin tarvetta ole suuriin voittoihin , ison volyymin takia, ja tuleehan heille kuitekin verotuki rahaa. Niin on helppo kuristaa ja ajattaa alihintaan.

Kuljetus alaa olen seurannut lapsesta asti. Toki kuskit silloinkin rakasti ajamista ja ajoivat paljon. Mutta sillon sentäs ehti syömää ja välillä olemaa kotonakin. Ja suunittelemaa muutakin elämää. Silloin toki myös ajettiin pitkiä aikoija verrattuna tähän päivään. Mutta purut ja lastaukset meni monesti toimittajan tai toimitettavan paikan piikkiin. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

EU:a on kiittäminen rekkamiehen harmaasta arjesta.

Sieltähän ne määräykset, typerätkin, tulevat. Ainoana erona on se, että määräyksiä noudatetaan kirjaimellisesti ja valvotaan täydellisesti vain Suomessa.

EU:n myötä saimme vapaan liikkuvuuden.

Suomalaisilla oli vapaa liikkuvuus jo ennen EU:öön liittymistä, mutta liittymisen myötä saimme muiden vapaan liikkuvuuden tänne ja sitä myötä mm. pysyväisluonteisen suurtyöttömyyden.

Eestin poika ajaa sinunkin kyytisi puoleen hintaan.

Lopeta siis valittaminen ja ole tyytyväinen, että sinulla on töitä. Niin me muutkin teemme ja siksi Suomessa mikään ei muutu.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Viron poikapa vie sinulta Kelan etuuksia kun tekee 1e/t töitä täällä.
Toimeentulotuki,asumistuki ja
lapsilisät ,kotihoidontuki Viroon perheelle.Työttömyyskorvaus ½vuodeksi.
Niihin kerätään kai nyt varoja eläke,lapsilisä ym.kela etuuksien 4v indeksikorotusten jäädyttämisellä.

Ei enää riitä se että"Mä ajan öisin kiitolinjallain ,hei Suomi hyvin pyyhkii...(ja maksan verojain)

Käyttäjän PeteHirvikoski1 kuva
Pete Hirvikoski

Näinhän se on, mikään ei muutu, kun kukaan/tarpeeksi moni ei valita ääneen. Vaan tekevät työnsä naristen yksinään, tai jossain kuppilan nurkkapöydässä.

Toimituksen poiminnat